Politieke intelligentie

Meer invloed? Zo speel je het spel op de werkvloer

Bestel nu 

Wat bepaalt of je succesvol bent in je werk? Voor 40% zijn dat je inhoudelijke kwaliteiten. Maar daarmee kom je er niet. Want hoe deskundig je ook bent: 60% van je succes hangt af van je persoonlijke strategie. Hoe ga je om met machtsverschillen? Hoe achterhaal je de verborgen belangen? Hoe doorbreek je sabotagegedrag? En heb je de juiste mensen in je netwerk?

Dees van Oosterhout snijdt met dit boek een cruciaal onderwerp aan dat lange tijd onderbelicht is gebleven: politieke intelligentie. Een must voor iedere manager die het speelveld met een ijzersterke strategie wil betreden.

Ruud IJzelendoorn, directeur Openbare Orde en Veiligheid bij de gemeente Amsterdam

Dit is politiek intelligent handelen.

  • Weten aan welke touwtjes je moet trekken
  • Actief je invloed pakken
  • Anticiperen op wat komen gaat
  • Succesvol samenwerken met collega’s
  • Scherp insteken wanneer de situatie daar om vraagt
  • Soms op het randje balanceren maar nooit over grenzen gaan
  • Vertrouwen op je brein en op je buikgevoel

De eerste zet is aan jou. Dit boek beschrijft de 17 belangrijkste vlakken van politieke intelligentie. Pik er uit wat je nodig hebt, ga ermee aan de slag en leer het spel op de werkvloer strategisch spelen.

Wil je écht succesvol zijn?

Dan moet je weten hoe het speelveld eruitziet en hoe je daar invloed op uitoefent. Niet door rattengedrag te ontwikkelen, achterkamertjespolitiek te bedrijven, mensen te manipuleren of iemand een hak te zetten. Wel door de spelregels te kennen en het spel op een slimme manier te spelen. 

Dát is politieke intelligentie.

Strategisch omgaan met anderen en tegelijkertijd goed naar jezelf kijken: daar draait het om.

Dat leer je niet door een cursus, training of opleiding te volgen. Politieke intelligentie ontwikkel je op de werkvloer. Dit boek vult dan ook het gat tussen (business)school en praktijk.

Benieuwd hoe je je politieke intelligentie vergroot? Dit boek leert je de spelregels! 

Genomineerd als managementboek van het jaar 2016

Uitgeverij Van Duuren Management, 180 pagina’s, € 24,95

ISBN 9789089652850