Dagvoorzitter Kansengelijkheid in Enschede
Inzichten uit onderzoek van Cathy van Tuijl, Saxion en Universiteit Utrecht die keihard raken!

Als een kind in de periode -9 maanden tot 4 jaar achterstanden oploopt, is dit heel lastig in te halen. Hierdoor raken ze achter bij begrijpend lezen of halen ze maar beperkt de startkwalificaties.

Kansengelijkheid wordt dus voor een groot deel in de voorschoolse periode bepaald. De keten van samenwerking moet dus naast scholen, kinderopvang en gemeente verlengd worden met consultatiebureaus en zeker ook kraambureaus. Het is essentieel om ouders aan te moedigen echt een gesprek met kinderen te voeren en hen vragen te stellen zodat ze al vroegtijdig verbanden leggen.

Als dat in de eerste 4 jaar niet is gebeurd, kan de school vaak alleen repareren in de 25% van de tijd die het kind op de school doorbrengt. Persoonlijke tutoring is dan een middel.

Ga er maar aanstaan als leerkracht!

Zo veel respect voor alle scholen, de gemeenten en de kinderopvang die samen donderdag samen hebben gewerkt aan de doelen om kansengelijkheid te bevorderen.